Inhoudsopgave
5 boekhouding tips
Voor veel ondernemers kan de taak van de boekhouding ontmoedigend lijken. Het bijhouden van je financiën en begrijpen waar je financieel staat is een belangrijk onderdeel van het runnen van een succesvol bedrijf. Hier volgen vijf tips voor het opzetten (of verbeteren) van uw boekhouding
Tip 1: Maak een balans
Een balans is eigenlijk een lijst van alle verschillende rekeningen binnen uw bedrijf, zoals inkomsten, uitgaven, activa, passiva en eigen vermogen. Het opstellen van een rekeningstelsel helpt je om je te organiseren en maakt het makkelijker om je financiën bij te houden. Het is ook essentieel als u in staat wilt zijn om nauwkeurige financiële overzichten te produceren voor belastingdoeleinden of andere rapportageverplichtingen
Tip 2: Scheid zakelijke en persoonlijke uitgaven
Het is belangrijk om aparte bankrekeningen aan te maken voor uw zakelijke en persoonlijke transacties, omdat dit het veel gemakkelijker maakt om uw financiën bij te houden. Als er geld uitgaat, moet u dat goed categoriseren, zodat u aan het eind van het jaar een nauwkeurig overzicht hebt. Dit maakt het indienen van belastingen ook veel gemakkelijker omdat al uw inkomsten en uitgaven op één plaats staan in plaats van verspreid over meerdere rekeningen.
Tip 3: Volg de cashflow
De cashflow is een belangrijke indicator van hoe gezond uw bedrijf financieel is. Het bijhouden van de cashflow betekent dat u bijhoudt wanneer er regelmatig geld binnenkomt en uitgaat van het bedrijf. Dit kan zaken omvatten als salarisadministratie, huurbetalingen, verkoopfacturen, betalingen van leningen, enz. Een goede manier om dit te doen is door een spreadsheet te maken die de geldstromen in de loop van de tijd volgt, zodat u gemakkelijk trends of gebieden kunt identificeren waar meer aandacht nodig is.
Tip 4: Sluit bankrekeningen regelmatig aan
Het regelmatig afstemmen van uw bankrekening helpt de nauwkeurigheid van financiële rapporten te waarborgen en helpt fouten in de boekhouding te voorkomen die later tot kostbare fouten kunnen leiden. Bij dit proces worden de transacties in uw boekhoudpakket vergeleken met die op uw maandelijkse bankafschrift uit dezelfde periode en worden eventuele verschillen tussen beide met elkaar in overeenstemming gebracht. Het is het beste om ten minste eenmaal per maand aan te sluiten, maar sommige bedrijven moeten dit vaker doen, afhankelijk van hun omvang of complexiteit.
Tip 5: Vraag professioneel advies
Boekhouden kan ingewikkeld en tijdrovend zijn – vooral als u er net mee begint – dus aarzel niet om professioneel advies in te winnen als dat nodig is. Er zijn tal van gekwalificeerde boekhouders die kunnen helpen bij het opzetten van processen of systemen of advies kunnen geven over de beste praktijken voor het beheer van de financiën in kleine bedrijven of startende ondernemingen. Door gebruik te maken van hun expertise kun je tijd besparen en hoofdpijn voorkomen!
Boekhouden lijkt misschien intimiderend, maar met een goede planning en organisatie hoeft dat niet zo te zijn! Als u deze vijf tips opvolgt, bent u op weg naar een beter financieel beheer van uw bedrijf, wat uiteindelijk zal leiden tot meer succes, nu en in de toekomst! Of u nu besluit om professionele hulp in te schakelen of een doe-het-zelf-boekhouding probeert, begrijpen hoe geld door uw bedrijf stroomt is essentieel voor elke succesvolle onderneming!